29
Mai
11. klašu skolēni izstrādā pilsoniskās līdzdalības plānus
ivetao Īsā saite
Planu Izstrāde   Noslēdzot kursu Vēsture un sociālās zinātnes I, 11. klašu skolēni, pamatojoties uz kursā iegūtajām zināšanām, grupās izstrādāja pilsoniskās darbības plānus.

Pirms darbu uzsākšanas tika saņemti šādi uzdevumi:

1. Grupa meklē sev aktuālu starptautisku jautājumu, kuru būtu iespējams risināt no Latvijas valsts pilsoņu skatpunkta. Iespējamie temati:  veselības aprūpe, pārtikas nepietiekamība, klimata pārmaiņas, vardarbība, bezpajumtniecība, izglītības sistēma, ilgtspējība ekonomikā…, sasaistot visus pārrunātos jautājumus iepriekšējos tematos.

2. Veido pārskatu atrastajai problemātikai -  kā tā ietekmē ekonomiku, politiku un kultūru. Katrā kategorijā meklē globalizācijas ietekmi un to, kā to varētu novērst.

3. Balstoties uz šo pārskatu, veido plānu, kas būtu jādara, lai to novērstu un problēmu atrisinātu.

4. Veido secinājumus, kas būtu jādara pilsoniskajai sabiedrībai, lai atrisinātu globālas problēmas.

5. Veido prezentāciju, ar to iepazīstina klasesbiedrus un atbild uz jautājumiem. 

Grupas meklēja sev aktuālus starptautiskus jautājumus, kurus būtu iespējams risināt no Latvijas valsts pilsoņu skatupunkta. Atrodot problēmu, tika aprakstīta tās ietekme uz ekonomiku, politiku un kultūru un globalizācijas ietekme uz šīm jomām. Balstoties uz iepriekš izpētīto, grupas veidoja plānu, lai problēma tiktu novērsta vai pat atrisināta, un veidoja secinājumus par to, kas būtu jādara pilsoniskajai sabiedrībai, lai atrisinātu dažādas globālas problēmas. Grupu biedri veidoja prezentāciju par izvēlēto problēmu, iepazīstināja klasesbiedrus ar to un atbildēja uz klausītāju jautājumiem.

Planu Izstrade 1 Planu Izstrade 2 Planu Izstrade 3 Planu Izstrade 4 Planu Izstrade 5 Planu Izstrade 6

Izvēlēto problēmu klāsts bijis ļoti daudzveidīgs: vardarbība, klimata pārmaiņas, pārtikas nepietiekamība, izglītība, pārtikas pārlieku lielas nepamatotas lietošanas ietekme, seksuālā vardarbība un seksuālā izglītība.

Tāds veids, kā pārbaudīt savas zināšanas un pielietot tās praksē, tiešām ir ļoti interesants, jo skolēniem rodas iespēja iepazīt problēmas no dažādiem skatupunktiem un diskutēt par tām ar saviem kolēģiem. Tādas mācību stundas būtu jārīko biežāk, jo tikai tā varam izprast jauniešu domāšanas veidu un, iespējams, atrast pat reālus, inovatīvus risinājumus globālām mūsdienu problēmām un jautājumiem!

Dalībnieku iespaidi:

Direktora vietniece  Dace Druveniece: “Skolotāja Kārļa Klišāna vadītās stundas tika plānotas sasaistē arī ar Eiropas Parlamenta Vēstnieku skolas atklātās stundas ideju. Skolasbiedru veikumu vērtēja Vēstnieku skolas komandas pārstāves un arī es. Diānai, Elīzai un Aritai bija iespēja novērtēt skolasbiedru izvēlēto tēmu aktualitāti, dažādību un jauniešu skatījumu uz tām. Bija interesanti un noderīgi šīs tēmas aktualizēt! Tikpat noderīgi bija citos ieklausīties un secināt:  problēmas saskatām, bet iedarbīgus risinājumus tām ne vienmēr ieraugām vai arī saprotam, ka risinājums radītu jaunas problēmas; prezentējot savu veikumu, jārunā brīvi un ar pārliecību -  skatītāju uzmanību zaudē tie, kas sagatavoto materiālu tikai nolasa; jāpārzina termini, ko lietojam savā prezentācijā!; jāpilnveido prezentāciju veidošanas prasmes – jāatbrīvojas no teksta “blāķiem” un tehniska teksta nolasīšana jāaizstāj ar stāstījumu! 

Tātad ieguvumi ir vairāki: jaunieši ir domājuši un meklējuši informāciju par  viņiem  aktuālām mūsdienu  problēmām un praktizējušies, tās prezentējot, analizējot, iesaistoties diskusijā. Noderīgi! Paldies visiem!”

Elīza Koļesinska: “Šis uzdevums bija ļoti interesants. Jaunieši demonstrēja savas prasmes un izpratni par dažādām  mūsdienās nozīmīgām tēmām. Uzdevums arī norāda uz problēmām, kuras jauniešiem šķiet aktuālas, svarīgas un kurām būtu jāmeklē atrisinājumi. Klasesbiedri iepazinās ar pilsoniskās līdzdalības darbībām, kā arī tās iepazina tuvāk, izprata, kā tās varētu novērst, uzlabot. Domāju, ka šīs zināšanas viņi varēs izmantot arī turpmākajā dzīvē. Man ļoti patika šis uzdevums – bija iespēja  klausīties par dažādām aktuālām problēmām, kā arī to, ko jaunieši būtu gatavi darīt, lai tās atrisinātu. Paldies par šādu iespēju!”

Niks Tomass Krēgers: “Šī grupu darbu prezentēšana pagāja visnotaļ interesanti. Katra grupa bija sagatavojusi globāla mēroga problēmu un piedāvāja savus risinājumus tās mazināšanai. Pēc sava darba prezentēšanas katrai grupai tika uzdoti dažādi jautājumi, kas pārbaudīja grupas dalībnieku izpratni par konkrēto problēmu un viņu spēju izteikt savu viedokli ar argumentu palīdzību. Vietām radās arī ‘’karstas diskusijas’’, savstarpēji saduroties dažādu grupu locekļu viedokļiem, taču tas visu procesu padarīja tikai interesantāku. Kopumā šis uzdevums pārbaudīja skolēnu prasmi argumentēti izteikt savu viedokli un apzināties dažādu globāla mēroga problēmu ietekmi uz pasaules ekonomiku, kultūru un politiku. Šāda veida uzdevumi attīstīta skolēna spriestspēju, paplašina redzesloku un vērš uzmanību aktualitātēm pasaulē.”

Paldies skolotājiem Kārlim Klišānam un Dacei Druveniecei!

11. klašu skolēnu vārdā, Diāna Mierture